Schæffergården

Nu är jag hemma efter 4,5 dagar i Danmark. I söndags klockan 12:00 lämnade en buss Humanisten med 45 förväntansfulla svenskar och anlände 3,5 timme senare till Schæffergården utanför Köpenhamn. Vi fick checka in i våra tvåbäddsrum (Rebecka och jag bodde i den äldre delen (alltså rum från 2000 och inte från 2010) och hade ett stort rum med balkong) och invänta middagen. 
 
 
Utsikt från vårt rum precis när vi kom dit. Bussen hade inte ens hunnit åka.
 
Efter att ha sovit mycket dåligt/lite kickade första kursdagen igång klockan 09:00. Då fick vi äntligen en överblick över hur många vi var på Schæffergården - vi var 80 stycken! På ett ungefär i alla fall. Drygt 40 svenskar, drygt 20 norskar och knappt 10 islänningar - alla lärarstuderande. Målet med veckan var att vi alla skulle bli inspirerande att undervisa i våra nordiska granspråk och få det att kännas lätt för våra elever. Alla föreläsningar var på danska just för att vi skulle komma till insikt att det inte är omöjligt att förstå danska. Men även att möta fördommar om danska (och danskar) och testa dem. Första övningen var att skriva ner allt vi kom på om Danmark.
 
 
Bilden är ärligt stulen från Facebook. Jag var en av de som kom på flest saker. Kanske mest på grund av mormor.
 
 
 
Är är alla deltagarna på kursen på stora trappen till Schæffergården.
 
Både till middag och lunch serverades det tre rätter, alla dagar, men det var lite strul med allergier. Svenskarna har kommit väldigt långt i allergiforskningen och det är vanligt att experimentera med kost för att få fram ett fysiskt välmående. Tankar som inte ens tänks i Danmark. Därför ville de servera mig med nötallergi vegansk/vegetarisk mat flera gånger. Och i början lyckades de. T.ex. i tisdags när vi skulle in till Köpenhamn fick jag focaccia med supermycket grönsallad och avokado, medan kompisarna fick ciabatta med kyckling. Då var jag lite bitter.
 
 
 Här sitter vi på en solig trappa i Köpenhamn och jag funderar på hur jag skall göra med min macka. Det slutade med att jag skrapade av all avokado (kladdigt) och åt därefter drygt halva. Sen var jag inte tillräckligt hungrig längre.
 
 
Miriam och jag inne på SMK - Statens museum för konst.
 
Efter matpausen var vi några som gick och tittade på Rosenborgs slott innan vi fick en guidning inne på museet. Vår guide älskade sitt jobb, men pratade lite väl snabb danska för att jag med mina trötta öron skulle hänga med. Sen gick vi för att upptäcka stan. Vi passerade Nyhavn och gick en tur på Strøget innan vi lessnade och åkte hem.
 
 
Min grupp gestaltar meningen "Jeg drømmer om et hus ved en sø." som sista övning för dagen.
 
 
På onsdagen vaknade vi upp mycket trötta, så då var det skönt med lite praktik. Själva didaktiken riktade sig mer mot grundskolan, men det var kul att göra något annat och använda kroppen! Kort gick det ut på att väja ett danskt ord, tex pølse och gestalta det, därefter skulle de andra i gruppen härma genom att säga pølse och göra samma gestaltning.
 
 
Jag njuter av solen och Marisas snögubbe.
 
På onsdagseftermiddagen var vi lite friare, så Marisa och jag tog en promenad i området. Vi har haft en enorm tur med vädret, så varje längre paus har alla skyndat ut för prommenad! Och i torsdags när vi åkte hem var det grått och tris.
 
 
Jag postar vykort.
 
Onsdagen var vår sista kväll på Schæffergården, så då klädde vi upp oss och spexade lite för varandra efter middagen. Jag gick till sängs vid midnatt, men vissa var uppe till fem...
 
 
Linnéa, Amanda och jag.
 
 
Norrmännen arrangerade ett SKAM-quiz och Hedvig vann! Amanda och jag kom på trettonde plats av 45. Helt okej.
 
 
Vi svenskar var lite satsiga och arrangerade På spåret. Här är de två lagen som består av en norsk, en svensk och en islänning vardera. De besökte fem olika resmål och fick se sketcher, höra dikter och lyssna på musik.
 
 
I en av städerna (Göteborg) skulle de para ihop rätt text med rätt författare. Här läser Carl Karin Boye.
 
 
I Vimmerby hissade Emil upp Ida i flaggstången. 
 
 
Här är min klass - som nu känns som en klass!
 
 
När det spelades ABBA dansade alla. När det inte spelades ABBA pratade jag med andra och bondade med en islänning. 
 
Om någon har orkat läsa ända hit kan jag berätta, om ni inte redan förstått det, att det här var en rikigt rolig resa. Jag längtade inte ens hem det minsta! Jag har även fått en stor lust att ta in mer grannspråk i min framtida undervisning och då främst använda mig av materialet som finns tillängligt på nordeniskolen.org. Jag har lärt mig att förstå danska i tal och skrift, framförallt om talaren är långsam och tydlig. Nu ska jag bara lära mig att räkna på danska inför tentan på tisdag!
 
Samtliga bilder, utom de tre översta, är tagna av min klasskompis Marisa och använda med hennes tillåtelse.
 
Grannspråksdidaktik L9SV10LGSV10vt17 Schæffergården nabosrogsdidaktik
1 kommentar
Maja

Googler om Schæffergården kan servere vegansk mat og kom innom bloggen din ;) Virker som at du hadde en flott tur. Jeg gleder meg til å besøke Schæffergården med universitetet om noen uker. Ha en fin kveld!


Svar: Jodå, de serverar vegansk mat! De hade lite problem med specialkosten, men just vegansk mat gick ganska bra för dem.
Helén