Helgen som var

Skrev första hemtentan i fredags och imorgon får vi en ny, så det är en del att hänga med i. Som väl är ligger jag i fas med läsningen nu, eftersom vi var lektionsfira idag. Bör dock läsa inför salstentan om två veckor. Vi har många dubbelföreläsningar och då orkar jag inte läsa före/efter, så det gäller att priotera (bort texter på engelska, eftersom jag i princip måste direktöversätta varenda mening för att förstå tittar jag mest på dem). Nog om skolan, jag tänkte berätta vad jag gjorde för husmorssaker i helgen!
 
 
Pappa tycke om att plocka svamp, men inte att rensa den. Så i torsdags kom pappa med en korg fylld med svamp som jag rensade framför TV:n två kvällar i rad. I lördags stekte jag den och den stora korgen blev 1,5 liter smörstekt svamp till frysen. (Efter svampsteket korrekturläste jag min tenta och lämnade in den. Kändes bra. Nu väntar tre veckor innan vi får tillbaka svaren.)
 
 
Sen invigde jag min SaftMaja. Hittade den på Erikshjälpen för 75 kronor tidigare i somras och slog till. Det är ett riktigt äppleår i år och eftersom vi inte äter så mycket äpplen ville jag ändå ta till vara på dessa frukter. SaftMajan var ganska smidig, men till nästa gång skall jag skaffa mindre flaskor. 
 
 
I söndags invigde jag ett annat nyförvärv - min hushållsassistent. Tycker att det är jobbigt och svårt att knåda deg, så Tony har bevakat annonser åt mig via Blocket. För en vecka sedan hittade han ett riktigt klipp, slog till och gav mig en lite sen födelsedagspresent! Första baket fick bli kanelbullar, och jag tror att vi senare i höst kommer att mala en del färs också. Både tacka (bra till tacos) och med lite tur älg. 
 
Och anledningen till att jag kan ha så stora hushållsapparater som en assistent och SaftMaja beror på att vi bor i ett väldigt stort hus samt har ett förhållandevis stort kök. Tror dock att SaftMajan får flytta ner med saften till källarskafferiet i väntan på nästa saftkok...
SaftMaja
0 kommentarer