Egengjord långhelg

Borde egentligen gå till sängs, eftersom klockan har passerat läggtid för länge sedan (vill helst borsta tänderna klockan 21.00), men eftersom jag vaknade strax efter tio imorse får det väl vara okej. Har haft lite långhelg då jag stannade hemma från skolan i fredags (räknar med att hinna läsa litteraturen i veckan istället), vilket har känts himla bra. Har varit ganska rastlös, vilket jag tror kommer av att jag läser och därmed sitter still för mycket på veckorna. I fredags planterade jag om flertalet sticklingar eftersom jag tyckte att det var dags för att ta upp pelargonerna ur källaren, men även för att jag fått gullrankor av Sandra i ett sticklingsutbyte. Har helt slut på krukor - både inne- och yttervarianten. Köpte därför ett krukformarset på Ica idag inför vårens försådder. Igår gjorde jag fina vårplanteringar med mossa, krokusar och påskliljor. Planen är att de först ska vara vackra inne, sen när det inte är tjäle i marken ska jag plantera ut dem så kan de få blomma år efter år i trädgården i stället. Sen åt vi middag hos mamma och pappa. Trerätters. Förrätten? Jo, det var friterade fårtenstiklar. Ganska smaklöst och trist. 
 
Råa lammtensriklar och fritterade lammtenstiklar.
 
Vi tittade även på Melodifestivalsfinalen. En av få gånger i mitt liv. Var ganska trevligt, men vi satt mest i soffan och pratade ändå. Idag har jag handlat och lagat mat innan träning. Och så höll huset på att brinna upp. Eller kunde ha gjort. Vi eldar med ved i en panna i källaren. Själva elden är på ett raster cirka en decimeter ovanför botten i pannan (så att syresättningen blir bättre) där vi även askar ur. Ett av tre raster hade gått sönder igår, så vi skulle bara vara lite försiktiga när vi eldade. När jag skulle ner i källaren kände jag att det luktade bränt. Efter några om och men kom de (pappa och Tony) fram till att eftersom Tony askade ur pannan så himla noggrant imorse hade de glödbitar som fallt ner (som annars hade stannat på rastret) hettat upp botten av pannan (som annars hade dött i asklagret), som i sin tur gjort att dammet under pannan börjat glöda. De fick avstyrt det hela och nu ska vi iakta stor försiktighet när vi eldar och i möjligaste mån se till att vi är hemma under tiden det brinner. Hoppas att det inte blir en köldknäpp i natt!
 
0 kommentarer