Kursbyte

I fredags skrev jag sista tentan på A-kursen i historia. För varje tenta har det varit allt mer lugnt i vårt grupprum. (Vår tentaform är som en hemtenta, men på nio timmar, så vi får sitta var vi vill med all litteratur, så vi är några stycken som har suttit tillsammans och skrivit tillsammans. Bytt tankar, upplägg, tipsat om sidor i böckerna och på internet samt läst varandras för uppslag.) Det var ganska panikartat första tentan då det handlade om agrarkrisen under medeltiden samt maktutövning i statslösa samhällen. När vi på moment två skulle behandla krigens betydelse för statsbildning gick det lite bättre, jag var ett halvt poäng från VG men fick en väldigt bra kommentar av min lärare så jag var nöjd ändå. Tror att det var den kommentaren som gjorde att jag fick VG på tentan för moment tre då vi skulle analysera en bok med temat The rise of the west samt jämmföra två bouppteckningar från samma by - en från 1799 och en från 1899. I fredags, när tentan gällde nittonhundratalets historia skrev jag om välfärdsstaten och hur Asien påverkades av första världskriget. 17:15 (45 minuter före deadline) kände jag inte för att lära mig mer om Turkiet, Kina och Indien, så jag skickade in. Är väldigt säker på ett G, eftersom jag berättade vad som skedde. Är osäker på om jag kan räkna med mer, eftersom jag inte diskuterade och analyserade mer. Har i alla fall mina första 30 högskolepoäng!
 
Idag, efter nattens snö, började B-kursen. Minst fem i klassen kunde inte komma pga inställd kollektivtrafik. Första halvtimmen trillade det in typ en student var femte minut. Läraren var sist. Studierektorn fick rycka in till en början. Verkar vara en väldigt intressant, men lugn kurs. Har kanske 10 timmars studier i veckan - inklusive läsning. Undrar om det ens är lönt att köpa månadskort... Funderar på vad jag ska göra för att dryga ut tiden på den första delkursen fram till hemtentan. Visst, jag ska läsa en doktorsavhandling också, men det tar inte upp resterande tid. Klarar dessutom inte att läsa mer än runt fem timmar per dag. Funderar på om jag ska måla om vardagsrummet eller hitta typ ett timjobb. Får se. Det är trots allt januari och ganska gött att sova samt ta det lungt. Har mindre ork än vanligt känner jag. 
 
 
Det är mer snö i Göteborg än i Kungsbacka. Här utanför Humanisten.
 
GU historia tenta
0 kommentarer