Liten uppdatering

Just nu känns det som att jag inte hinner med något annat än plugga, laga mat, träna och sova. Utöver scouter på tisdagar. Fattar inte riktigt vart tiden tar vägen. Fast å andra sidan trivs jag ganska bra. Känner mig inte så stressad. Har lärt mig att priotera på grund av min trötthet och av någon anledning har datorn hamnat sist. Nu är det snart två veckor sedan jag läste bloggar sist. Det är ganska lång tid. Jag har i alla fall skrivit min första tenta, på Tonys 25års-dag. Det var obeskrivligt. Vi fick sitta var vi ville för att skriva på datorn. En kompis och jag hade bokat ett grupprum i biblioteket för hela dagen, 09:00-18:00. Vi skrev mer eller mindre konstant. Hade 30 minuters lunch och jag gick runt skolhuset under fem minuter. Skickade in våra tentasvar 17:57. Då hade vi verken hunnit korrekturläsa ordentligt eller kommit upp i rätt mängd tecken. Med tanke på att det inte bara var jag som tyckte att tentan var svår, så tycker jag att jag borde bli godkänd. Var helt slut på kvällen, men jag sov ordentligt på natten så jag orkade fira Tonys födelsedag på söndagen.
 
 
Nu håller vi på med tidigmodern tid (1500-1750) och har tenta nästa fredag. Vi går fort fram, men det är väldigt intressant. T.ex. har vi studerat jordeböcker (kyrkoböcker över de döda) och fått lära oss att kvinnor visst fick äga jord under denna tid. Hon fick bara inte bruka den. 
 
 
För ett tag sedan var det skördefest på Tjolöholm, så mamma, syster och jag åkte dig. Hade himla tur med vädret, köpte jättegod potatis och fick färsk grönkål. Min blev paj förra veckan som jag sen frös ner till matlådor. Jag kör helhjärtat på matlåda (utom när det är tenta - matlådan får inte plats för alla böcker), så då är det ganska smidigt att ha saker i frysen. Jag har börjat frysa ner grytor, sen dagen där på lägger jag kokt ris och frysta ärtor på den frysta grytan. Funkar riktigt bra! 
 
0 kommentarer