Dukkjol och lakangardin

Härom veckan hittade jag en cirkelduk hos Pingstkyrkans second hand som jag gillade. Slog till på duken till pangpriset 25 kronor, likadan som farmor haft och tänkte "nu ska jag göra cirkelkjol!" Men först fick jag införskaffa resårband till linningen samt lite råd i en sytillbhörsaffär. 27 pix och då tog jag dubbelt med resår om jag hittar en annan duk. Kom hem. Klippte ut ett hål som höfterna kom igenom. Tänkte. Kom fram till att jag nog skulle behöva lite extra tyg att sy linning av. Åkte till Erikshjälpen och hittade en meter avrivet lakan. Sen tog det inte ens en timme att få ihop kalaset! Saknar bilder, men rev av tio centimeter lakan, fixade kanterna, sydde ihop kortsidorna, sydde ihop nästan hela långsidan, trädde i resåren, sydde ihop resåren och sydde igen linningen. Innan jag började sy ihop linningen markerade jag 1/2, 1/4 och 1/8 på både kjol och linning. Detta för att få jämn fördelning av rynk. Nålade fast linningen i kjolen (1/2 på linningen mot 1/2 på kjolen osv.) och sydde ihop. Klart! Slapp fålla<3
 
 
Tony fick igår agera fotograf i vårsolen. Var så himla glad eftersom jag just hittat årets första smörblommor!
 
Men så blev det ju en hel del lakansväv över. Och med sådan där gammal brodyrdekoration. När ändå symaskin och strykjärn var framme passade jag på att sy ihop en gardin till sovrummet. Måttade lite på en höft (kanske mer på känsla med måttband - sovrumsfönstret är 100*100 centimeter från list till list) och sydde en kanal. Höjde hela rummet med en gång!
 
 
Och självklart hann Tony tömma sina jeansfickor på fönsterbrädan innan jag fick bild, men det gör inget för jag är så nöjd med min gardin!
 

Tänkte att dessa två skulle vara mitt bidrag till denna omgång av Fredrika på vindens sypepp.
 
0 kommentarer