Vi ska flytta!

Belive it or not. Adressändringen hit har inte ens gått ut innan vi flyttar igen. För min del blir det nästan som att flytta hem. Vi ska flytta till farmor och farfars gamla hus, huset där pappa och mina fastrar växte upp, huset där jag spenderade många timmar som barn. Fram tills jag fyllde åtta, farmor och farfar blev pensionärer, pappa köpte gården (för marken) och har hyrt ut huset.

 

Det var absolut inte planerat. När jag flyttade hit sa jag till Tony: ”Nu måste jag bo här i minst ett år, för så länge gäller eftersändningen på posten!”. Jag hade börjat titta på utbildning i Trollhättan och hela baletten. Sen blev farmor och farfars hus ledigt och pappa sa, mest på skoj ”Vill ni flytta?”. Vi skrattade, sa ”tror inte det” och åkte hem. Ett par veckor senare sa Tony att vi kanske skulle ta och titta på det där huset ändå. För det är trots allt närmare till Göteborg. Och han jobbar för det mesta i Göteborg, han behöver inte åka via Kungälv och firman om han inte vill. Så skulle jag kunna få läsa precis det jag vill, i Göteborg – istället för nästan det jag vill i Trollhättan. Sen behövs ju bara en bil – för tåget till Göteborg går så ofta.

 

Vi åkte till Kungsbacka, tittade på farmor och farfars gamla hus. Jag tyckte mest att det såg ”fel ut” för att de tre familjer som bott där de senaste femton åren har bytt ut tapeter, satt igen dörrar och renoverat badrummet. Mamma och pappa berättade att de tänkte ge oss en annan månadshyra än övriga, men att vi då fick ta huset i befintligt skick. Vi skulle själva få tapetsera och måla om, men de stod för kostnaden, i stället för att vi skulle få det ordnat åt oss. Vi behöver hjälpa till med att klyva och stapla ved, i stället för att få den inkörd och färdigstaplad. Men, vi skulle även få en liten toalett på mellanvåningen, något som saknats tidigare och något som jag såg som viktigt.

 

 

Väl hemma funderade vi flera varv. All logik sa ”flytta!!”, men det kändes så fel. För vi var inte klara här. Köket var inte ens ommålat. Men vi bestämde oss. Vi flyttar, men målar om köket först. Så jag målade om köket och skickade mail till mina föräldrar och sa ”vi tar det – kan jag få planritningen?”. Vi flyttar första veckan i april, men har redan nu tillgång till huset som förvaring av nya möbler.

 

Jag planerar att inte skicka flyttkort i samma utsträckning som förra gången. Ni som har min gamla adress kan dra av 20 på husnumret och skicka brev dit.

 

Sedan jag var liten har jag tänkt att jag ska bo i trakterna kring där jag är uppvuxen när jag blir vuxen. Vuxen i som att ha barn. Det blir inte alltid som man har tänkt sig. Och att flytta så nära mina föräldrar ser jag inte som något konstigt. I min släkt har vi alltid bott nära våra föräldrar. 

 

 
 Fortsättning följer...
 
1 kommentar
Anonym

Helen jättekul. Jag tror många blir jätteglada. Hoppas det funkar för Tony oxå. Är det vardagsrummet du står i. Minns inte den röda färgen. Kram Cecilia