Konsten att vara kvinna

I julas fick jag två fina presenter av mina syskon. Det första var ett par örhängen, föreställande kvinnotecknet i brons från Avi och Lena. Det andra var Caitlin Morans bok Konsten att vara kvinna. Jag hade hört talas om den, men inte riktigt fundera på att läsa den. Kapitlen var långa, så det tog sin lilla tid – men gud vad jag gillar den här boken! Först och främst är den rolig och har en ”tilltalande ton”, så den är lätt att hänga med i. Den innehåller roliga, spännande och riktiga historier från Caitlins liv. Men framförallt så innehåller den riktigt bra argument för feminismen! Ofta på ett twistat sätt. Det blev en del hundöron, för citat och några har jag plockat bort då de inte gjorde sig i det här formatet. Läs den! Jag kan låna ut mitt exemplar – det är lugnt! Så, internationella kvinnodagen till ära: mina favoriter ur min (hittills) bästa feministiska bok.

 


 

Men alla de småttigare, tramsigare och mer påtagliga problemen är på många sätt precis lika störiga moment i kvinnors vardag. Det är teorin om den krossade rutan tillämpad på kvinnoförtrycket. Den teorin säger att om en enda krossad ruta i ett hus som står tomt inte lagas, blir skadegörarna mer benägna att krossa ett par rutor till. Så småningom kan de bryta sig in i byggnaden, elda i den eller ockupera den.

                             Parallellen är att om vi lever i ett klimat där kvinnor könshår anses äckligt och där berömda och inflytelserika kvinnor ständigt hängs ut i medierna som för tjocka eller för magra eller för fult klädda, kommer folk så småningom att bryta sig in i kvinnorna och börja elda i dem. [...]

                             Rudy Giuliani trodde på teorin om krossade rutor, och när han blev borgmästare i New York 1993 införde han nolltolerans. Brottsligheten sjönk drastiskt och märkbart, och fortsatte att göra det i tio år.

Sidan 19

 

Inte konstigt att kvinnorna har varit underkuvade av männen så länge tänker jag där jag står och skrubbar på trosorna med nagelborste och tjärtvål i badrummet. Att få bort intorkat blod från bomullstyg är ju ett helvete. Vi har haft så fullt upp med att skrubba blodfläckar att vi inte hade tid att börja propagera för rösträtt förrän tvättmaskinen uppfanns.

Sidan 26

 

"Jag vill ändå inte ha några barn", säger Caz. "Så jag får totalt inget ut av det här. Jag vill ta bort alla mina fortplantningsorgan och sätta in ett par reservlungor istället, till när jag börjar röka. Det alternativet vill jag ha. Det här är ju meningslöst."

Sidan 26-27

 

Det är helt obegripligt att vi har kommit dithän att det i praktiken kostar pengar att ha mus. Vi tvingas pröjsa för skötsel och underhåll av våra genitalier, som om de vore offentliga parker. Rena smygbeskattningen: mums - musomsättningsskatt. Det är pengar som borde gå till ELRÄKNINGEN och OST och BASKRAR. Men istället slänger vi bort dem på att få bävern att inte se ut som ett tanigt kycklingbröst från Lidl. FAN ta er, normerande-porrvanor-som-tagit-er-ända-in-i-mina-underbyxor. FAN TA ER.

Sidan 54

 

Men jag är tämligen övertygad om att den egentliga orsaken till att alla porrskådisar vaxar sig är att det syns tydligare vad som försiggår om man tar bort pälsen. Punkt slut. Denna ofantliga, miljardomsättande pippi på brasilianare och sicilianare som miljontals normala västerländska kvinnor är tvungna att planera livet kring samt utstå smärta och obehag för - och som dessutom, måste jag dessvärre upplysa om, får låren att se tjockare ut - har alltså uppstått på grund av en filmtekniks lösning.

Sidan 55

 

Som min gode vän Stygga Paul kommer att uttrycka det längre fram: "hur du ser ut utan kläder? Det är knappast nåt som du behöver bekymra dig för, tjejen." Tanken på en trettonåring som rakar av sig pubeshåret är lika patetisk som att Neil Armstrong skvätte på sig rakvatten innan han klev ut på månen: i båda fallen en helt och hållet imaginär publik.

Sidan 60

 

Blödningar och onaniexperiment är bara början. Min kropps förvandling från nåt som inte gör mycket annat än att bajsa och lägga pussel till ett magiskt varuhus där det en vacker dag kommer att säljas bebisar upptar så gott som all min tid och energi.

Sidan 62

 

Jag förstår.

Och därför kommer här ett snabbtest. Stick ner handen i byxorna.

 

a) Har du slida? och

b) Vill du bestämma över den själv?

 

Om svaret på båda dessa frågor är ja: Grattis! Du är feminist.

Sidan 84

 

Jag är betydligt mer sansad numera - sen jag upptäckte att det är teoretiskt omöjligt för en kvinna att argumentera mot feminismen. Utan feminismen skulle det inte vara tillåtet att ens diskutera kvinnans plats i samhället. Då skulle vi ligga och föda på köksgolvet allihop - med en träslev mellan tänderna för att inte störa karlarnas kortspel - innan vi sprang iväg och vitmenade utedasset i all hast. Det är därför jag fnissar åt de kvinnliga skribenterna i Daily Mail som förfasar sig så över feminismen. De betalar 1 600 pund för att du skriver det där, lilla gumman, brukar jag tänka. Och jag slår vad om att pengarna hamnar på ditt eget bankkonto, inte på din mans.

Sidan 84-85

 

Att "girl power" har varit den enda utmanaren till "feminismen" det senaste halvseklet är väldigt sorgesamt för alla kvinnor. P Diddy har haft fyra olika namn, och han är ändå bara en enda man. Bara en sån sak.

Sidan 85

 

Tänk om det på 60-talet hade blivit poppis bland svarta att säga att de inte "var intresserade av" medborgarrättsfrågor!

                             "Nej! Jag är inte intresserad av medborgarrättsfrågor! Den där Martin Luther King är så gapig av sig. Han borde ärligt talat ta och lugna sig lite."

Sidan 86

 

Men att anlita städare innebär inte alls att kvinnor förtrycker andra kvinnor, för DET ÄR INTE KVINNORNA SOM HAR HITTAT PÅ DAMMET. DEN KLIBBIGA HINNAN SOM BILDAS PÅ ALLTING I ETT KÖK ÄR INTE SLIDSSEKRET. DET ÄR INTE ÖSTROGEN SOM GÖR ATT KALLRIKARNA BLIR KLADDIGA AV TOMATSÅS, FISKPINNESMUL OCH MOSKLICKAR. DET VAR INTE MIN LIVMODER SOM SPRANG UPP PÅ ÖVERVÅNINGEN OCH STRÖDDE UT BARNENS KLÄDER ÖVER HELA GOLVET OCH SMETADE SYLT PÅ LEDSTÅNGEN. OCH DET ÄR INTE MINA TUTTAR SOM HAR BYGGT UPP HELA VÄRLDSEKONOMIN SÅ ATT DEN VILAR PÅ ATT KVINNORNA GÖR HEMARBETET.

Sidan 87

 

Det finns företag där det arbetar människor som bleker ens anus åt en ifall man skulle tycka att huden är för mörk där. Just det: det finns folk som mot betalning duttar vätesuperoxid i arslet på en så att det liknar Marilyn Monroe. Har man minor i trädgårdslandet därhemma kan man betala andra som riskerar livet genom att komma och ta bort dem. Vill man titta på folk som gör mos av varandras näsbrosk med bara knytnävarna kan man gå på cagefighting. Det finns människor här i världen som får betalt för att tömma latriner, lönnmörda andra människor och runka av grisar.

                             Och ändå anses det fortfarande moraliskt klandervärt för en kvinna i norra Europa att anlita nån som städar i hennes hem.

Sidan 88

 

Och det har noll med feminismen att göra. Om en medelklasskvinna anses idka anti-feministisk verksamhet när hon anlitar en kvinna för att städa hennes hem måste väl en medelklassman idka klassförtryck när han lejer en manlig rörmokare?

Sidan 88

 

Puckon är puckon, oavsett om de står i långa eller korta toakön på rockfestivaler.

Sidan 90

 

Man får vara precis som man vill - bara man är fullkomligt säker på att det verkligen är så man vill vara, och att det inte bara är som man blev när man fick välja mellan pest och kolera.

Sidan 92

 

Har man bara ett par hyfsade tuttat i en hyfsad behå spelar det ingen roll om resten av en ser ut som en misslyckad sufflé som ramlat ner på golvet och blivit påhoppad av katten - det är ändå tuttarna i behån som alla glor på. Deras hypnotiska förmåga saknar helt samband med deras färdigheter: de kan absolut inte bota sjuka, lösa svåra ekvationer eller över huvud taget göra nåt annat än att sitta i en behå och dallra upphetsande då och då.

Sidan 69-96

 

Det kan knappats ha undgått någon att vårt rikes makt och inflytande har krympt i samma takt som våra trosor. När kvinnorna bar heltäckande underkläder stod det brittiska imperiet på sin höjdpunkt. Nu när medel-Britta kan packa en veckas trosbehov i en tändsticksask är det knappt så vi har herravälde över kronbesittningen Jersey och Isle of Man. Allt gott som följde med den kvinnliga rösträtten har omintetgjorts i och med kvinnornas ständiga kamp mot sina underbyxor. Hur ska 52 procent av befolkningen kunna vinna kriget mot terrorismen om de inte ens kan sitta utan obehag?

Sidan 102

 

Behån är det kanske mest påträngande plagget i kvinnans garderob. Den som tvivlar på det kan genomföra ett enkelt test: kasta en behå på en nioårig kille. Han kommer att reagera som om man placeras en livs levande råtta på huvudet på honom och rusa skrikande därifrån som om Jack Nicholson vore efter honom med yxan i högsta hugg. Behån är så påflugen att han inte står ut.

Sidan 103

 

Jag slipper bli bedömd utifrån mina bröst. Ha! Patriarkatet kan försöka sänka min självkänsla allt det orkar! Det är ju patriarkatets hobby! Det och att spela dart! Men det kommer aldrig att lyckats! För jag vet att de enda som nånsin kommer att se mina tuttar nakna kommer att beskåda dem med största tacksamhet, det vill säga hungriga barn och män som snart ska få ligga.

Sidan 104

 

Till alla puckon som säger: "Jaså, är du feminist? Då bränner du behåar då alltså? Va? VA? Bränner du behåar om du är feminist?" säger man bara lugnt: "Stackars pucko. Behån är faktiskt min vän. Min bysta kompis. Fast den där balconetten från Janet Rager som var tre centimeter för kort och skar av blodcirkulationen till huvudet, den dränkte jag i bensin och eldade upp utanför amerikanska ambassaden."

Sidan 106

 

Fast efter att ha begrundat saken hela livet tror jag mig ha hittat en vettig definition av vad bra, nyttig, "normalvikt" är. Vad "fet" och "inte fet" är. Och den lyder:

                             Människoformad.

                             Om kroppen är formad så att den otvetydigt för tankarna till en människa - en hyfsat proportionerlig figur av det slag som en tioåring ritar om hen blir ombedd att teckna en människa på max en minut - så är det ingen fara.

Sidan 114-115

 

Kan du hitta en klänning du är snygg i och orkar du springa tre trappor upp, så är du inte fet.

Sidan 115

 

Om man snabbspolade banden från bevakningskamerorna under det halvår som jag hängde på det dansgolvet skulle man se hur en figur som mest liknade en skumtomte transformerades till en tveklöst människoformad tonårstjej som plötsligt kunde köpa en klänning i en helt vanlig affär.

Sidan 116

 

[...] den process som leder fram till att jag vid 35 kan säga att jag gillar min kropp lika mycket som min hjärna. Hjärnan klär ju absolut inte lika bra i klänning, och kroppen är fortfarande inte så värst bra på att hitta på vitsar som bygger på de patetiska tilldragelserna i Victoria Beckhams liv, men vi är vänner allihop numera. Vi drar jämt, vi är överens om det mesta, till exempel hur mycket "lagom" mycket chips är och huruvida jag ska springa uppför rulltrappan eller ej (det ska jag).

Sidan 117

 

I fall som dessa kan man alltid få klarhet genom att fråga sig: Var det hövligt? Om vi - hela jordens befolkning, alltså, både män och kvinnor - i grund och botten utgör ett enda stort gäng, blir frågan således: Var en i gänget just ... ohyfsad mot en annan i gänget?

                             Kalla det inte sexism. Kalla det ohövlighet istället.

Sidan 138

 

Jag försöker inte framhäva kvinnorna på männens bekostnad. Jag håller på alla sju miljarderna.

Sidan 139

 

Män beter sig inte åt som de gör mot kvinnor bara för att kvinnor är "kvinnliga". OCH JAG ÄR ÖVERTYGAD OM ATT DET INTE BEROR PÅ KÖNSTILLHÖRIGHETEN.

Sidan 139

 

[...] ser jag det inte alls som tjejerna mot killarna. Det jag ser är istället vinnarna mot förlorarna.

                             Större delen av all sexism bygger på att männen är vana vid att det är kvinnorna som är förlorarna.

Sidan 139

 

Att kvinnorna har misslyckats utan att ens ha börjat. När sanningen är att vi inte ens har fått komma till start.

Sidan 141

 

Rent fysiskt är vi det svagare könet. Vi är inte lika bra på att kånka stenbumlingar, slå ihjäl mammutar eller att ro. Dessutom tenderar sex att orsaka komplikationer i form av graviditet, vilket gör att man känner sig "för fet" för att orka leda några arméer till Indien eller så. Det är ingen slump att ingen började kämpa för kvinnans frigörelse förrän de dubbla välsignelserna industrialiseringen och preventivmedlen fanns på plats: när maskinerna gjort oss jämnlika med männen på fabrikerna och p-pillret lät oss ge lika starkt utlopp för lustan som männen.

Sidan 144

 

Vid arton års ålder upptäcker jag nåt som varit känt för kvinnor i många generationer: att den homosexuelle mannen är en självklar bundsförvant till den heterosexuella kvinnan. Han tillhör nämligen också "de andra", det vill säga förlorarna.

Sidan 145

 

"Jomen visst är vi det?" säger Charlie. "Ta bara alla filmer och teveprogram där det ens med en kvinna, eller en bög, i ett manus som i övrigt är proppfullt av strejta män och är skrivet av en strejt man. Böcker likadant. I romanerna och filmerna vimlar det av påhittade bögar och kvinnor som säger sånt som strejta män inbillar sig att vi skulle säg och gör sånt som strejta män inbillar sig att vi skulle göra. Varenda bög man ser har ett ex som håller på att dö i aids. Förbannade Philadelphia. Jag funderar nästan på att skaffa mig en pojkvän med aids bara för att få vara normal."

Sidan 147

 

Själv kan jag omöjligt tycka att det faktum att en handfull tjejer säger "Jag får råd att studera vid universitetet genom att strippa" kan ses som ett kvinnosaksargument som ger en odiskutabel moralisk upprättelse åt dessa etablissemang. Om tonåriga tjejer nu är tvungna att strippa för att kunna få en utbildning - vilket tonåriga killar sannerligen inte är - ja, då är det en omfattande politisk fråga, inte en anledning att hålla igång strippklubbarna.

Sidan 177

 

År 2010 blev Island - med sin lesbiska stadsminister och sitt parlament med hälften kvinnor - först i världen med att förbjuda porrklubbar av feministiska, inte religiösa, skäl.

                             "De isländska männen får väl vänja sig vid tanken att kvinnor inte är till salu", sa Guðrún Jónsdóttir, som lade fram lagförslaget.

Sidan 179

 

Allt som ger uttryck för en kvinnas livsglädje och som sker i en trygg och glädjefylld miljö hör hemma inom feminismen.

Sidan 180-181

 

Ett säkert tecken på att ett ställe är kulturellt schysst för kvinnor är att bögarna flockas där. De gillar glamour, snusk och skojigheter men skyr stereotypa runkbilder med (kan jag ju säga så här i efterhand) väldigt sur gratischampagne.

Sidan 182

 

Skor är nåt man aldrig kan ha för mycket av, till skillnad från rumpa och upproriska tankar!!!!!!!!!!!!!!!

Sidan 206

 

Som kvinna ägnar man längre tid åt att shoppa skor till bröllopet än man sen har på sig dem på bröllopet.

Sidan 210

 

Kvinnor går i högklackat för att de inbillar sig att benen ser smalare ut då, punkt slut. De tror att de genom att gå på tå slimmar ner benen från storlek 40 till 36. Fast så funkar det ju inte. Kan ni komma på nån mer som också har fläskiga ben som smalnar av till en smal spets? Just det: grisen.

Sidan 210

 

[...] en tjej i höga klackar får mannen att känna sig kortare, vilket är den manliga motsvarigheten till när en kvinna känner sig tjockare. De gillar det inte.

Sidan 211

 

Om jag ska frossa bort 500 pund på ett par designerskor får det vara ett par i vilka jag kan a) dansa till "Bad Romance" och b) springa ifrån en mördare ifall en sån plötsligt skulle komma sättande. Det är grundkraven jag ställer på skor: jag ska kunna dansa och slippa bli mördad i dem.

Sidan 212

 

Men om jag inte förmår uppskatta de finare tingen här i världen och inte kan identifiera mig med nåt annat än en pimpad tygkasse, ja då är det bara ytterligare bevis på att underklassränderna aldrig går ur.

Sidan 214

 

Men det finns tillfällen då felaktiga klädval faktiskt kan fördärva hela livet. Det kan leda till att en domare ogiltigförklarar ens våldtäktsåtal, vilket hände till exempel 2008 (då hävdades att en kvinna som har på sig tajta jeans inte kan bli våldtagen eftersom ingen man kan ta av en kvinna ett par åtsmitande jeans om kvinnan inte hjälper till själv).

Sidan 217

 

Kvinnor vet att en kvinna som klär sig ledigt, informellt eller rent av sunkigt på jobbet som regel tros vara betydligt mindre fokuserad på sitt jobb än en man i samma tjänst och med samma klädstil. Tjejer i jeans och gympadojor blir aldrig befordrade. Det blir killar i jeans och gympadojor. Kvinnors utseende anses i allmänhet spegla hurdana vi är - och styr därför ofta vilket nästa steg blir för vår del.

Sidan 217

 

När en kvinna säger "Jag har inget att ta på mig" betyder det: "Här finns inget som passar åt den som jag ska vara idag."

Sidan 219

 

"När du träffar den rätte kommer du att ändra sig, lilla vän", säger världen med en egendomligt påstridig självbelåtenhet.

                             Min syrra Caz, som enda sedan nio års ålder har varit fast besluten att inte skaffa barn, besvarade ett tag den kommentaren med: "När Myra Hindley träffade den rätte så var det Ian Brady, och honom GJORDE hon inga barn med, de MÖRDADE barn ihop."

                             Fast det har hon lagt av med nu.

Sidan 245

 

Frågan är dessutom alltid "När tänker du skaffa barn?" Inte "Tänker du skaffa barn?"

Sidan 249

 

Kvinnor som i en sexistisk värld utnyttjar sexismen för att komma sig upp är quislingar med bröst. Drar du 70GG, är du renvaxad som en skallig delfin och fejkar du orgasmer? I så fall kollaborerar du med en korrupt och rutten regim. Kallar man såna personer för feministikoner kan man lika gärna dela ut Nobels fredspris till en vapenhandlare.

Sidan 261

 

Jag har läst mer om Oprah Winfreys häck än om Kinas frammarsch som ekonomisk supermakt. Jag befarar att det finns ett samband: Kinas frammarsch som ekonomisk stormakt beror kanske på att alla kinesiska kvinnor inte sitter och läser om Oprah Winfreys häck jämt och ständigt. Om jag visste mer om Kina och mindre om Oprah Winfreys häck skulle jag sannolikt kunna påvisa ett direkt orsakssamband.

Sidan 274

 

Även om det för varje vecka som går kommer allt fler olika kvinnliga förebilder inom skilda områden måste vi fråga oss följande: det vi läser och säger om dem, är det verkligen "reportage" och "diskussioner"? eller är det bara världens medier som bär sig åt som nedriga jävla skvallerkärringar?

Sidan 276

 

Jag kan helt ärligt säga att aborten är ett av de minst svåra beslut jag fattat i mitt liv. Jag försöker inte göra mig lustig när jag säger att det tog längre tid att välja bänkskivor tillköket än att komma fram till huruvida jag var beredd att ta livslångt ansvar för ännu en människa, för jag viste med mig att om jag skulle göra det igen - viga hela mitt liv åt ännu en person - var risken stor att jag skulle tänja på mina krafter och på min uppfattning om vem jag är, vem jag vill vara, vad jag vill och vad jag behöver, tills det brast.

Sidan 282

 

Som Germanine Greer formulerar det i Kvinnan i sin helhet: "Att bli mor utan att själv vilja det är att leva som en slav eller ett husdjur."

Sidan 283

 

Jag skulle aldrig lägga så mycket som ett pund på att köpa lotter, långt mindre chansa på ett helt människoliv. Insatsen är på tok för hög.

Sidan 283

 

Hur man än vrider och vänder på det tar an ett oändligt mycket större moraliskt ansvar om man avslutar en graviditet efter tolv veckor än om man sätter en oönskad människa till världen.

Sidan 283

 

Sin syn på saken uttryckte han för många år sen: "Det känns galet orättvist att om vi ska ha barn, så måste du gå igenom ett ... smärre helvete."

Sidan 287

 

Gifter man sig med en fotbollskändis blir man lika rik, glamourös och uppburen som en prinsessa. I paketet ingår samma outtalade överenskommelse om att mannen kommer att vara otrogen och att man får tåla det, fast bonusen är att ingen kräver att man ska vara sedesam, rar och representativ på en massa banketter. Fotbollsfrun är vår tids prinsessa.

Sidan 310

 

De flesta som är yngre än så har fattat att det som för en man till en "alfahanne" är att undvika våld (rättegångar är så tradiga, och dyra), att vara roliga (vi har lysande komediserier från femtio år som referensmaterial, och den som inte har lyckats lära sig kläcka en och annan vits vid det här laget ter sig ju en smula trög) och, som bonus, att installera om Adobe AIR på en bärbara dator när Twitter ballar ur.

Sidan 311

 

Om du känner dig besvärad eller underkänd av det som står i tidningar och tidskrifter - köp dem inte! Om du är förbannad för att företaget har personalfest på en toplessbar - få dina kolleger att skämmas! Om tanken på ett påkostat bröllop bara känns jobbig - skit i svärmor och spring och gift er borgerligt! Och om du tycker att det är sjukt dyrt med 600 pund för en handväska, spela inte stor och säg "Jag har säkert lite kvar på krediten", utan säg sakligt: "Det har jag inte råd med."

Sidan 315

 

Vore jag patriarkatet skulle jag ärligt talat bli alldeles till mig vid tanken på att kvinnorna äntligen skulle få sig en släng av sleven, de med. För handen på hjärtat: patriarkatet måste väl vara nära att gå in i väggen när som helst nu?

Sidan 315

 

Caitlin Moran Konsten att vara kvinna
0 kommentarer