Antagningsbesked

Igår kom antagningsbeskeden till höstens utbildningar. Jag visste att jag låg sådär till i och med att jag låg cirka en poäng från förra årets antagna. Uppdaterade antagning.se hela tiden kändes det som. Strax före klockan 13 fick jag mitt besked. Jag är sextonde reserv.
 
 
Som ni ser är det bara tre i min urvalsgrupp som blivit antagna till totalt sex platser. 
 
 
 
Det känns som bullshit att det ska vara enkel att komma in på lärarprogrammet. Titta på poängen! Över 20,0 vilket betyder att de antagna har minst alla MVG (alternativt gott om meritpoäng) och den i BIEX (en som har det nya betygstystemet) hade alla A. Som jämförelse krävs 21,43 för att bli tandläkare. Helt stört! Sen finns bara just den här inriktiningen i Göteborg och Stockholm, vilket kanske gör lite på poängen. Men ändock. Det är inte så enkelt att bli lärare som alla tror. Trots intresse och hyffsande betyg (har ett meritvärde på 18,0 = snittar drygt VG + meritpoäng för tyskan) så är det inte allt. Ångrar att jag inte skrivit ett högskoleprov, för då hade jag haft chans där med. Så bittert att jag kollade upp statistiken först efter 15 april. Hoppas nu att flertalet reserver (aka alla före mig) hoppar av plus några av de som kom in. Så nu väntar jag på andra urvalet som kommer i början av augusti. Hjälper inte det så hoppas jag att bli inringd första veckan. Får väl helt enkelt ut på åkern och leta fyrklöver...
 
1 kommentar
Sandra

Det är så sjukt att det kan vara så höga betyg på en utbildning som är livsviktig. Som tur är hoppar många, många av sina platser så om du inte kommi tin innan skolan börjar tycker jag du ska gå till skolan och vara där vid uppropet.