Scoutklänning/Sy en klänning av två t-shirts

Första syprojektet är färdigt! En sådan där scoutklänning jag tänkt göra länge. Tog hjälp av den här beskrivningen till fickorna och den här till kjolen. Men eftersom jag inte kunde finna en beskrivning som var som jag önskade, tänkte jag att jag kunde göra en själv. Here we go:
 
Du behöver:
  • En stor t-shirt till kjolen (jag anväde storlek 4XL)
  • En liten tshirt till överdelen (jag använde storlek XS för det var halva priset på den kontra en S som jag nog egentligen skulle ha - den här är lite trång i armhålorna)
  • Tygsax
  • Knappnålar
  • Tråd
  • Symaskin
  • Ev. sprättare
 
Klipp av ärmarna och axlarna på den stora tröjan. Måtta i spegeln så att den inte blir får kort. Klipp av nederdelen av den lilla tröjan så att den blir magtröjekort/slutar där du vill att kjolen ska börja.
 
 
Klipp ut bitar till fickorna. Jag använde den här som utgång. Nåla och sy fast "framsidan" till fickan avig mot avig i den stora tröjans armhåla. Den uppmärksamme ser att min framsida består av två ihop sydda stycken - jag hade inte tillräckligt med tyg. Vräng därefter fickan till den blivande insidan av kjolen. Nåla och sy fast "baksidan" till fickan i framsidan. Jag fick en del extra tyg som jag klippte bort efter att ha sytt.
 
 
Nåla och sy fast fickorna längs med linningen för att få en lagom stor öppning. Min rekomendation här i efterhand är att se till att kjoltyget ligger emot varandra för att få en snyggare öppning. Nåla därefter ihop magtröjan (den mindre tröjan) med kjolen. Eftersom de är olika stora är det viktigt att nåla ordentligt och jämt så att rynket blir jämt fördelat över linningen. Jag delar först upp i fjärdedelar, sen i åttondelar, sextondelar och sist 32:delar. Sy ihop, vräng och klart!
 
 
Hann ta en bild med den bra kameran, sedan dog den. Jag är i vilket fall väldigt nöjd! Tror att jag kan tänka mig att göra fler klänningar på det här sättet, för hittills är den väldigt skön.
 
diy dress tshirt
1 kommentar
Alicia

Alltså neeej vad kul! Jag är scoutledare, i Spånga, och blir så himla less på passformen på scoutplagg ibland. Det här var ju helt magnifikt fiffigt och så snyggt! Vad pepp jag blev att göra om hajkgarderoben! :)