Blommor och blad

Då det inte är så långt kvar till min födelsedag tänkte jag att det nu var läge att bjuda in till middag. Fyller år på en fredag i år och planerar att ha middag med den närmsta familjen samma kväll. Har inte riktigt bestämt om jag ska fira på något mer sätt. Får se. Hade från början tänkt att köpa vykort på loppis att skicka iväg, men det glömdes bort och tiden rann i väg. Så idag har jag pysslat ihop egna kort som redan har påbörjat sina resor mot nya mål. I våras köpte jag en flora på loppis för de fina bilderna. Idag valde jag ut de finaste sidorna, klippte ut blommorna och klistrade fast dem på nytt papper. Dekorerade även lite med guld och sliverpenna för att det skulle hända något mer. 
 
 
Så enkelt och så snyggt. Blommorna gjorde jobbet.
 

Apråpå blommor så är det något jag gillar. Sådde en sommarblandning på en jordplätt i våras och nu ger den skörd. Det såg skralt ut ett tag, men den senaste månaden har vi haft färska blommor på köksbordet varje vecka (mot en i övrigt ganska stökig bakgrund av papper, tidiningar och annat). Luktärtorna jag sådde i ett hörn av grönsakslandet bidrar till en ljuvlig doft i hela rummet. Största besvikelsen i år är dock min ranunkel. Köpte sju knölar i våras, försådde dem enligt konstens alla regler. En tog sig. Och gav ifrån sig ett par halvdassiga blommor. Trist. Tur att allt annat sköter sig som det ska!
 
 
Den senast intagna buketten bor för tillfället på köksbänken i väntan på att det ska bli plats på köksbordet... 
 
0 kommentarer