Hej påskroman!

Sedan jag satt och frös i hallen i torsdags har det hänt lite grejer här. Självklart glömde vi dock kameran i Lilla Edet, så dokumenteringen är det si och så med.
 
Natten till långfredagen sov vi som sagt i mitt flickrum och åt långfrukost med hela familjen. Därefter åkte vi till min svensklärare från gymnasiet - vi skulle nämligen hämta hennes ett år gamla säng. Ett felköp för henne - ett kap för oss. Vi har sovit två otroligt bra nätter i sängen! Vi åkte hem, bar in sängen och gjorde lunch som vi åt i solen, vid husväggen i lä från vinden. Sen ville vi inte gå in, så jag hämtade min bok för att läsa medan Tony sov. Sen vek jag hyllpapper till skafferiet och packade upp tre, stora lådor innehållande skafferivaror innan vi åkte till Tonys moster för middag.
 
Igår ställde vi ingen klocka för att "vi behöver en sovmorgon". Vaknade 07:08 av att solen lös. Gick upp och bakade scones till påskfrukost. Målet för dagen var att tapetsera det bilvande sovrummet (sängen är i nuläget placerat i annat rum), men vi stötte på flera hinder. Typ som att spackla, slipa ner gamla tapetskarvar och att ingen av oss har tapetserat tidigare. En vägg blev tapetserad innan det var hög tid att gå bort till mamma och pappa för äggjakt.
 
Det är en viktig tradition för oss syskon - att leta ägg i skogen. Både stora färgade med godis och vanliga hönsägg. De år vi har haft med någon utomstående, så som vän eller partner, har de sällan fattat grejen. Men upp i skogen med oss - fem ynglingar (tre syskon, två pojkvänner), mamma och pappa. Mormor stannade i trädgården. Efter ett litet tag börjar vi ana onåd. Ingen har hittat något. Vi vidgar sökfältet. Först när vi kommer ner i trädgården får vi napp - mormor har hittat tre hönsägg och ett påskägg! Jag hittar mitt påskägg ganska snabbt, Tony likaså. Systers pojkvän hittar ett. Vi finner alla hönsägg och då hittar systers pojkvän det sista påskägget!
 
Som yngre var det alltid jag som hittade mitt påskägg sist. Jag var helt enkelt inte lika snabb och tävlingsinriktad som mina syskon. Därför kändes det som en liten seger när de två inte fann sina ägg själva - trots att påskharen inte spelat rent. (Om påskharen har värp ägg i skogen sedan mitten av 1990-talet, så säger det sig självt att påskägg hittar man i skogen. Inte i trädgården - sannolikhetslära. Syster som har läst vetenskapsteori hävade att eftersom påskägg hittar man i skogen, så är påskäggen i trädgården inga riktiga påskägg.)
 
Sen kom farmor och farfar för att äta påskmat samt tårta. En trevlig kväll som slutade med att vi gick laget runt där alla fick frågan när de första gången smakade alkohol, rökte, snusade samt om de varit fulla. Ganska kul att t.ex. höra mormor säga "jag har rökt en halv cigarett, för sen slocknade den!"
 
Idag gick Tony upp 06:20 för att åka på bilmässa i Jönköping. Jag skulle sova lite till och vaknade 10:40. Ingick inte i mina planer, men var ganska välbehövligt då jag varit trött det senaste och vaknat för tidigt. Planen för dagen är att packa upp flyttlådan med badrumsgrejer, bestämma vad som ska vara var i köket samt lägga hyllpapper i skafferiet i källaren. Förhoppningsvis kommer jag ut på en promenad också.
 
 
0 kommentarer