Den andre Will Grayson

Jag har en liten förkärlek till David Levithans böcker. Böcker som inte får den uppmärksamhet som de förtjänar. Just Den andre Will Grayson har han skrivit ihop med John Green (David skriver knappt böcker själv så vitt jag vet), en annan författare jag har hört gott om. Den här boken är uppbyggd genom att den ene Will berättar i ett kapittel och den andre Will berättar i det andra. Den ene Will berättar med alla skrivregler och den andre hoppar över varenda stor bokstav. Ganska jobbigt i början, men man vänjer sig. 
  

”Will, du kan peta dina vänner från din kompislista, och du kan peta dig själv i näsan. Men peta aldrig dina vänner i näsan.”

Sidan 5

 

”VAD SKA JAG GÖRA?” vrålar Tiny i örat på mig, och jag vill säga: Börja med att hitta en snubbe som vet att vänskap stavas med ä, men jag rycker bara på axlarna och klappar honom vänligt på armen och leder honom bort från Ashland Avenue och mot baren.

Sidan 19

 

Man faller för någon som aldrig kommer att bli kär i en tillbaka eftersom man lättare överlever obesvarad kärlek än kärlek som en gång i tiden var besvarad.

Sidan 47

 

ändå kan jag inte låta bli att tänka att man måste vara en idiot för att tro att det ska gå att ”skaffa sig ett liv” som om man kunde köra till affären och köpa sig ett. kolla på det där det ligger inslaget i sin glansiga förpackning, kika in genom plasten, få en glimt av sig själv i sitt nya liv, säga: ”wow, jag ser så mycket lyckligare ut – jag tror att jag ska skaffa mig det där livet!” och sen ta med det till kassan, få det inslaget och betala med kreditkortet.

Sidan 70

 

”För det första kommer inte Tiny Dancer att förstöra ditt sociala liv eftersom du inte har nåt socialt liv. […]”

Sidan 83

 

[…] en uselt målad bild av vår skolmaskot Willie Vildkisse. I hans pratbubbla står det: ”Vildkissar respekterar ALLA” […] Willie Vildkisse ser ungefär ut som en puma, och även om jag inte är någon zoologisk expert så är jag ändå hyfsat säker på att pumor inte direkt respekterar alla.

Sidan 91

 

”En cola light?” frågar kyparen. ”Vill du ha fyra korvar med bröd, tre korvar utan bröd, en skål med chili och en cola light?”

Sidan 93

 

jag kan inte påstå att hon ler, men för en sekund ser hon i alla fall o-förbannad ut.

Sidan 105

 

maura: jag ska nog klara av att behålla oskulden under ett mattemaraton.

jag: det säger du nu, ja, men vi får se om nio månader. Oom det blir en tjej får du döpa henne till geometria och blir det en kille kan han ju heta adde.

Sidan 105

 

jag: vet du vad som verkligen suger med kärlek?

d.a.w.g: vadå?

jag: att den är så tätt sammanlänkad med sanning.

Sidan 129

 

Jag vill röra vid hennes knän och hennes höfter och hennes mage och hennes rygg och hennes allt, men inpackade i alla de här kläderna är vi inte mer än två marshmallows som dunsar in i varandra, och hon ler mot mig medan vi fortfarande kysser varandra, för hon inser också hur fånig hela situationen är.

Sidan 139

 

det är precis lika idiotiskt som den där fågelskitsgrejen – att det skulle betyda tur om en fågel skiter på en. och folk tror på det! jag vill bara ruska om dem och säga: ”fattar du inte att nån hittade på det där för att ingen kunde komma på nånting annat bra att säga till en person som just får skit på sig?”

Sidan 145

 

”Jag har väl ingen usel attityd…”

”…är precis en sån sak som folk med usel attityd säger.”

Sidan 168

 

jag: du behöver inte bli orolig. vi gick bara till milleniumparken och pratade lite. några av hans vänner var också där. jag kommer inte att bli gravid.

 

mamma skrattar faktiskt.

 

mamma: ja, det var ju tur.

Sidan 174

 

willduhållakäften: är du redo?

blåjeansbaby: för vadå?

willduhållakäften: framtiden

willduhållakäften: för jag tror att den just började.

Sidan 176

 

jag: vad är det som är äckligt?

sinom: du vet. att du stoppar din grej i hålet där hans… eh, fekalier kommer ut.

jag: jag har faktiskt inte stoppat min grej någonstans. och jag hoppas att ni inser att när en kille och en tjej är med varandra stoppar han sin grej där hon får sin mens.

Sidan 180

 

Men i flera år hände det att jag tog fram Marvin ur gaderoben för att hänga med honom en stund – och det var inte för min skull, utan för Marvins. Jag fattade att det var helt sinnessjukt, men jag gjorde det ändå.

                             Det var det jag ville säga till Tiny: att ibland känns det som om jag är hans Marvin.

Sidan 196

 

han böjer sig fram för att titta på fiskmaten.

 

tiny: ger du dem receptbelagda mediciner?

jag: nä. de där är mina.

Sidan 214

 

tiny: jag vet att jag inte kan ändra på din pappa eller din mamma eller saker du har varit med om tidigare. men vet du vad jag kan ge dig?

 

hans andra han arbetar sig uppför mitt ben.

 

jag: vadå?

tiny: nånting annat. det är vad jag kan ge dig. nånting annat.

Sidan 219

 

”Du är vår yacht, kompis. Tänk på alla pengar vi hade kunnat pumpa in i en yacht, all tid vi hade kunnat ägna åt att resa jorden runt. Istället fick vi dig. Fast en yacht är en bara en båt. Men du – dig kan man inte köpa på kredit, och du är inte avdragsgill. Jag är så stolt över dig att jag blir stolt över mig själv på köpet. Jag hoppas att du förstår det.”

Sidan 226

 

häromdagen skämtade jag och gideon om att anledningen till att alla skolans skåp är gråa är att folk som jag ska kunna göra sig osynliga och klara sig helskinnade genom korridorerna.

Sidan 234

 

tiny: vet du vad som är en riktigt bra metafor för kärlek?

[…]

tiny: törnrosa.

jag: törnrosa?

tiny: ja, man måste tränga sig igenom ett ofantligt tjockt och taggigt busksnår för att nå fram till skönheten, och när man väl har tagit sig dit måste man väcka henne också.

jag: så jag är ett busksnår?

tiny: och skönheten som ännu inte har vaknat.

Sidan 246

 

jag är säker på att det är en helt underbar värld. en rik, bortskämd, färgglad värld. kanske får jag komma på besök nån dag, men det tvivlar jag på. världar som den brukar inte vilja dela ut visum till fuck-ups som jag.

Sidan 246-247

 

mamma: att behöva någon är aldrig en bra grund för en relation. det måste vara mer än så.

Sidan 252

 

[…] jag och Tiny pratar lite medan vi väntar på att matten ska börja, men egentligen säger vi ingenting till varandra.

Sidan 255

 

”NEJ. Nej nej nej. Jag vill inte knulla dig. Jag bara älskar dig. När blev vem man vill knulla det enda som räknas? Sen när är den man vill knulla den enda man får älska? […]”

Sidan 264

 

”När man dejtar får man alla tecken serverade, eller hur? Man kysser varandra, man har det Stora Snacket, man säger De Tre Orden, man sitter på en gunga och gör slut. Men skulle kunna bocka av varje punkt på en checklista. Och längs vägen kollar man av med varandra: Får jag göra såhär? Om jag säger såhär, svarar du då på samma sätt? Men med vänskap finns det inget sånt. Att ha ett förhållande är nåt man väljer. Att vara vänner, det är bara nåt man är.”

Sidan 265

 

mamma: nej. det är inte det. det är bara… jag vill inte att du nånsin blir en sån som är otrogen. inte mot människor. ibland är det okej att vara otrogen mot saker – men var aldrig nånsin otrogen mot människor. för om du väl börjar med det är det väldigt svårt att sluta. man inser snart hur lätt det är.

Sidan 270

 

jag antar att det är därför vi kallar folk som inte längre finns i våra liv för ex – för att vägarna som möts på mitten slutligen skiljs åt igen. det är lätt att se ett X som nånting överkryssat. men det stämmer inte, för det finns inget  sätt att bara kryssa över nåt sånt. X:et är ett diagram över två vägar.

Sidan 282

 

”Är du vän med Tiny på Facebook?”

”Ja. Han vänskapsförfrågade mig”, säger mamma i ett misslyckat försök att prata facebookska.

Sidan 289

 

”Tiny är bög”, tillägger någon annan.

Tränaren vänder sig mot bänken och hojtar:

”Hallå där! Förolämpa inte en lagkamrat!”

”Det är väl ingen förolämpning”, säger Gary. Men nu är han inte Gary längre. Det är inte Gary som pratar. Det är jag.

”Det är bara nåt man är. Vissa människor råkar vara bögar. Vissa människor råkar ha blå ögon.”

Sidan 292

 

chicagotrafiken är hemsk även i vanliga fall, men idag rörde den sig långsammare än en stenad snubbes tankar. vi var tvungna att ha svordomstävling för att lugna ner oss.

Sidan 299

 

nej, jag är en osäkrad handgranat eftersom världen är grym. men varje gång någon bevisar motsatsen sitter säkringen lite stadigare.

Sidan 208

 

jag måste hjälpa honom att inse att det är tron, inte orden, som betyder allt. jag måste få honom att fatta att det viktigaste inte är att falla utan att flyta.

Sidan 310

0 kommentarer