Box och grammatik

Jag är så vansinnit trött. Tror att det mest beror på att jag har sovit för lite i natt, eftersom jag började 08:15. Men att Tony och jag var på ett box-pass igår kan vara en viss bidragande faktor. Det var väldigt roligt att göra någonting ihop som vi inte har gjort tillsammans innan och i nuläget, träningsvärk till trots, kommer vi att fortsätta de söndagar vi kan under våren. 
 
Annars håller ämnesstudierna i svenska på för fullt. Vi har redan hunnit beta av de två delmomenten sociolingvistik samt språk- och textvård. Idag började vi med svenska som andraspråk och nästa vecka är det danska som gäller. Parallellt med detta läser vi grammatik, vilket är superroligt! Personligen trodde jag aldrig att jag skulle säga det, men vi har en väldigt bra och kunnig lärare (som älskar sitt jobb) som lägger upp det på rätt sätt, i rätt ordning, så att vi hänger med. Dessutom är alla typ lika dåliga så vi vågar göra fel och fråga. Tycker att det är som matte - svårt och logiskt på samma gång! Något som har hjälpt mycket är dels de filmer vår lärare har gjort och lagt ut på YouTube så vi kan titta på genomgångar flera gånger, eller när jag är piggare än på föreläsningen. Och dels de övningar vi har på GUL, där vi kan öva på satsdelarna. Första gången jag övade fick jag 55 % rätt, eftersom jag knappt visste vad jag gjorde. Nu fick jag 100%!
 
 
 
0 kommentarer