Val

 
Själv röstade jag redan i onsdags, eftersom jag inte skulle vara hemma nu. Men det känns bra att ha det gjort eftersom jag blir andfådd av att gå upp från källaren med en tvättkorg. Gissar på att ingen har undgått att det är viktigt att rösta, om så blankt, om du tycker att demokrati är en bra grej. Kan tycka att enda giltiga anledningen att inte rösta är om du på riktigt föredrar icke-demokrati som Johan sa. Själv hoppas jag att vi behåller sittande regering. Bland annat för att Sverige har en av världens bästa finansministrar, Alliansen är överrens om hur det hela ska fungera och 90% av alla valkompasser jag gjort pekar åt samma håll. Om man enbart ser till huvudfråga hade jag gärna röstat rosa, men jag tror inte på deras ekonomiska politik för fem öre. Rent ideologiskt och utopiskt hade jag mycket väl kunnat tänka mig en rödgrönrosa regering. Fast på det stora hela finns det flera frågor i det hela och så länge de som har det sämst har det typ okej (det är inte helt optimalt idag, och det skulle kunna bli bättre osv, men min erfarenhet säger att det är okej att bli t.ex. sjuk - aldrig kul, men det går) finns det andra saker att fokusera på. Men nu är det ju också så att jag lever relativt bra, har en bra bakgrund och stort socialt skyddsnät vilket självklart påverkar mitt val. Hade jag inte haft det lika bra som jag har hade jag med all säkerhet röstat annorlunda.
 
0 kommentarer