Friskförklarad

Det var en del som skulle fixas här hemma på förmiddagen, men klockan 13 hade i alla fall mamma, pappa och jag kommit till Varberg. Efter en stunds väntan och in checkning (sköterskan där tyckte att jag hade en himla vana på att langa fram körkort osv) blev jag kallad till provtagning. Sa till sköterskan att höger arm var nog bäst, eftersom det var där de hade lyckats tidigare. Hon hittar ett kärl, men träffar rakt på ärrbildningen från ett tidigare stick. Det gör ont och kommer inget blod. Hon tycker sig inte känna något mer kärl, oavsett arm och hämtar en annan sköterska. Hon provar på vänster hand, men där kommer inget blod. Inte ens när hon drar ut nålen igen. Kanske-hittar ett nytt kärl, men känner av att jag är kall så hon fyller en platshandske med varmvatten som jag får hålla mot vänster armveck i väntan på ny sköterska. Den tredje sköterskan sticker på tre olika ställen kring vänster armveck - men bara ett ger i från sig blod. Två droppar. Efter att nålen är utdragen. Hon prövar höger hand. Finner ett kärl som fungerar, men det är dåligt flöde så långt från hjärtat. Tillslut fick hon i alla fall två centimeter i två provrör - vilket var precis vad hon behövde. Provsvaren dröjde en timme och då fick jag beskedet av läkaren att de vita blodkropparna var normala och att infektionsvärdet var hälften av igår. Eftersom jag inte känner något i magen så är jag tillåten att åka på läger imorgon. Nu är jag ensam hemma, föräldrarna lämnade mig vid tåget för att själva kunna åka vidare till mormors födelsedagsfirande, och ska packa. Vilket är jättetråkigt, men får gå.
 
Har ränkat det till totalt tio kanylstick sedan i tisdags. Plus ett i fingret på vårdcentralen.
 
0 kommentarer