Pappersstäder

John Green är en riktigt bra författare tycker jag och jag gillar Papperstäder. Läste boken när jag var som mest trött, tyvärr. Minns inte så himla mycket. Så här i efterhand minns jag början och slutet bäst. Det där emellan var bara en lång brygga för att bygga ihop dessa två. Kan rekommendera boken. Efter att jag läst om den.

 


 

Jag hade nästan fyra års erfarenhet av att titta på de här klockarna, men jag upphörde aldrig att förvånas över hur sakta de gick. Om jag någon gång får höra att jag har en dag kvar att leva, så kommer jag att bege mig raka vägen till de helgade salarna i Winter Park High School, där en dag sägs kunna vara i tusen år.

Sidan 26

 

"Har du cybersex? frågade hon.

"Jag chattar med Ben Starling."

"Det var inget svar på frågan, ditt pervo."

Sidan 33

 

"Intressant sätt att använda versaler", sa jag.

"Ja. Jag tror starkt på slumpmässigt bruk av versaler. Versalreglarna är så orättvisa mot orden i mitten."

Sidan 41

 

"Jag har alltid tyckt att det är så löjligt att folk skulle vilja vara med någon bara för att den personen är söt. Det är som att välja frukostflingor efter färg i stället för smak. [...]"

Sidan 47

 

I ögonblickets hetta hade Jason tydligen inte hunnit stoppa in Lill-Jason i boxerkalsongerna, så den hängde fritt och dinglade, digitalt förevigad för eftervärlden.

"Det där är en penis", sa Margo, "ungefär som Rhode Island är en delstat. Den kanske har en imponerande historia, men den är definitivt inte stor."

Sidan 50

 

High School är verken en demokrati eller en diktatur - eller en anarkistisk stat, som folk ofta tror. High school är en monarki grundad på gudomlig rättvisa.

Sidan 112

 

"[...] Förr eller senare måste du sluta titta upp i himlen, för annars kommer du en vacker dag att titta ner och upptäcka att du också har svävat iväg."

Sidan 180

 

Att prata med en full person var som att prata med en enormt glad, svårt hjärnskadad treåring.

Sidan 216

 

"Så vitt jag vet, så finns det två grundläggande regler: 1. Bit ingenstans utan tillåtelse och 2. Den mänskliga tungan är so wasabi: den är väldigt stark och bör användas med måtta."

Sidan 254

 

Jag snodde runt. "Jag tycker faktiskt att Bens tunga är som solskyddskräm", sa hon. "Den är bra för kroppen och bör användas frikostigt."

Sidan 254

 

John Green Paper Towns Pappersstäder
0 kommentarer