Som jag vill vara

Jag har varit tvungen att läsa om mina egna böcker sedan flytten, då jag inte har något lånekort som gäller i min nya bostadsort. Har alltid gillat Katarina von Bredows böcker (precis som alla kärlekskranka tonårstjejer i detta land), läste Som jag vill vara när den var relativt ny och köpte den senare på loppis. På baksidan finns ett utdrag ur DN:s recension av boken som lyder: ”En skimrande romantisk historia som samtidigt är ett djup störande debattinlägg. När kom det senast ut en så provocerande ungdomsbok?” Och jag tror inte att det går att säga mycket mer om boken än så.

 


 

– Du luktar sprit.

– Jag drack inte så mycket. De andra drack mer.

– Jag ger fan i vad de andra gjorde, jag bryr mig bara om vad du gör.

Sidan 31

 

Tänk på alla par som bor tillsammans. De kanske festar i läckra kläder och har hett sex på natten och så vaknar de upp på morgonen och möter varandra i det här skicket! Jessica gör en grimas mot sin spegelbild. Inte konstigt att så många äktenskap slutar i skilsmässa!

Sidan 35

 

Jessica drar ur jacket och lyfter telefonen från bänken.

– Kan vi inte köpa en bärbar, åtminstone?

– Den där är väl bärbar? Du bär ju på den!

– Lägg av! Du vet vad jag menar!

Sidan 39

 

– Jag måste gå. Håll tummarna.

– Det gör jag alltid. Vad ska jag hålla dem för idag?

– Att Arvid är samma Arvid som han var på festen.

– De är de aldrig. Men de kan ju vara bra ändå.

Sidan 44

 

Det finns inte en anledning i världen för Siv att börja gräva där. Eller jo, det gör ju, men det vet hon ju inte.

Sidan 75

 

– Självklart inte. Jag vill bara inte att min dotter ska utsättas för mer krångel än nödvändigt.

– Det ska hon inte heller, men är man vuxen nog att bli oönskat gravid så får man också vara tillräckligt vuxen för att gå igenom proceduren kring en abort.

Sidan 102

 

– Barn har man för alltid och evigt. Den kan vara underbart och bra på alla sätt, men inte när man är femton år! Det kanske är gulligt och fint ett tag, men ... ursäkta jämförelsen, men senast efter nåt år blir det som nr man har låtit sin unge köpa sig den där efterlängtade hunden. Morsan får ta hand om den! Och jag har ingen lust att bli småbarnsmamma igen Jessi!

Sidan 157

 

Hon är för fri abort. Det skulle aldrig falla henne in att säga till någon som blivit oönskat gravid att hon måste föda barnet. Men poängen med fri abort är väl just att den ska vara just fri?

                             Fri abort måste väl betyda att man kan välja om man vill göra abort eller inte.

Sidan 173

 

– [...] Hon tror att hon måste få dig att göra den här aborten för din egen skull, även om du stretar emot. Ungefär som man måste tvinga sina barn att låta bli godisskålen för att de inte långt senare ska komma och anklaga en för sina dåliga tänder...!

Sidan 176

 

– I så fall, säger Jessica, så blir det nog ingen adoption heller. Fast på sätt och vis känns det ju ändå bra att veta att det går ... som om man hade ångervecka på hela grejen, liksom.

Sidan 178

 

Nils stönar och lägger huvudet på bänken.

– Så jävla äckligt, säger han.

– Det är du som är äcklig! fräser Louise ilsket. Jessica är modig som tänker föda sitt barn, men att din mamma inte hade vett att göra abort är ju rena katastrofen!

Sidan 207

 

– Att du klarade det.

– Vilket? Att föda henne? Man har liksom inget att välj på när det väl sätter igång.

– Men ändå, säger Arvid.

Sidan 278

 

Katarina von Bredow Som jag vill vara
0 kommentarer