Humanoid - låt för låt

Detta är något jag har tänkt göra länge. Jag tog tag i saken i början på jullovet, men så dog datorn. Så det fär först nu vi har fått tillbaka den och jag har haft tid. Länkarna har jag försökt få tag i så officiela versoner som möjligt, en hel del är med spansk översättning och andra ifrån MTV Day i Athen i oktober, men de var de bästa versonerna tillgängliga.

1. Komm

Öppningsspåret på THs senaste skiva. I början var jag lite besviken. Jag börjar vänja mig. Men det går inte att jämföra maffigheten med Schrei och Über endes der Welt…

2. Sonnensystem

Den här låten är väldigt najs. Speciellt fåren i slutet av vers två ^^, Sen gillar jag att det känns lite mystiskt. Typ med "Hallo Raumdschifftskapitän!"

3. Automatisch

Första singeln. Jag var sjukt besviken när jag hörde den första gången. Ingen favorit fortfarande. Men den är ganska, helt, okej bra.

4. Lass uns laufen

Andra singeln från Humanoid. Den är ganska vacker. Texten lika så. Visste du att Georg kan spela piano? Det är han som spelar pianot…
Och videon är tokfin. Den får en andraplats, efter An deiner Seite.

5. Humanoid

Gud vad chokad jag var första gången jag hörde denna låt! Jag ställde mig frågan flera gånger: Är detta verkligen Tokio Hotel? Men den är faktiskt ganska bra. Lite mörk och dov ibland, men mycket ljusare ibland.

6. Für immer jetzt

Lagom nytänkande, men samtligt en del av gamla TH. Framför allt texten är gamla TH. Dock saknar den den där toppen som gör typ hela låten (läs: An deiner Seite)

7. Kampf der Liebe

Introt är lite knäppt, men resten av låten är stört bra! Typ favoritlåt nummer ett på skivan! De klassiska taktfasta trumkompen, instrument efter instrument faller in, den underbara toppen. Och texten, lagom kryptisk, men samtidigt klockren!

8. Hunde

Vad jag skratta första gången jag läste titeln! Men den är bra. Kanske för tekno för mig, men bra. Det är lite av en låt man går och nynnar på för den sätter sig på hjärnan.

9. Menschen suchen Menschen

Även den här låten är egentligen lite för mycket tekno för mig, men jag gillar den ändå. Man börjar liksom smådansa framför datorn för att den har sådan engergi!

10. Alien

Efter första lyssningen av Humanoid var detta min favoritlåt. Förmodligen berodde det mycket på att första meningen ” Mein Herz kämpft gegen mich Wie'n Alien in mir” var med på senaste DVD:n…

11. Geisterfahrer

Stört fin låt. När jag skulle översätta texten insåg jag att det var en väldigt „bilig“ låt. Massa biltermer så som ratt, avfart och bensin. Men samtidigt handlar den om olycklig kärlek. Sen har den ju den klassiska THuppbygnaden<’3

12. Zoom

Också fin. Men jag har något emot den. Jag vet inte riktigt vad det kan bero på, förmodligen beror det på att min Cd-spelare har bestämt sig för att hata den igenom att bara spela första versen + refrängen och därefter hänga sig. Och jag som är lättpåverkad påverkas av min Cd-spelare…

13. Träumer

Nu börjar vi på extraspåren. Och jag gillar det! Kanske lite mörk, men fortfarande bra. Och jag har världens scen uppbygd i mitt huvud hur den skulle se ut live, men eldkanoner och shit!

14. Hey Du

Det här är lite av en pepplåt. Typ när du ska ut i strid och ska samla mod. Eller något. Haha, jag har vild fantasi x’D

15. That Day

Inte riktigt min favorit. Och Bills engelska känns inte lika perfekt som på Scream, vilket både är en för och nackdel. Sen är det ju alltid intressant att det är någon som growlar lite så där i bakgrunden.

16. Screamin'

Jag vet inte vad jag ska säga. Mer än att så här lät inte Tokio Hotel när jag började lyssna på dem. Och jag hoppas att detta inte blir någon stor låt…

0 kommentarer