Fräulein Wunder

Ett musikarbete där vi ska skriva om en artist/grupp. Jag valde Fräulein Wunder. Vad tycker du? Vad vill du veta mer? Vad är bra/dåligt?

Tyskland börjar bli större på musikmarknaden än på länge. Först är det ju Tokio Hotel som i år har erövrat världen och slog ut bl.a. Kate Perry på VMA. Därefter är det Cinema Bizarre, som till våren ska ut på USA turné, och Killerpilze som fortfarande erövrar Europa.

Men det är inte om något av dessa tre band detta arbete kommer att handla om. Utan nämligen om det ännu nya tjejbandet Fräulein Wunder (typ Fröken Underbar).

Fräulein Wunder består av fyra tjejer i åldern 17 till 19 från staden Friedberg, Hessen i mellersta Tyskland.

Det är sångerskan Chanty som skriver alla texter och som snabbt efter genombrottet har blivit en stilikon för Tysklands unga tjejer.

Det är gitarristen Kerstin som är totalt ner kärad i sin gitarr.

Det är trummisen Pia, den äldsta i bandet.

Och inte minst bassisten Steffy, vars bil har kört hela bandet fram och tillbaka från många spelningar.


Fräulein Wunder grundades 2006. Under 2007 fick de sina första spelningar, och nu under 2008 erövrar de Tyskland. De har till och med lyckats på en spelning på Rock am Ring. Som är en av Tysklands största musikfestivaler. Och i februari ska de delta i den Tyska melodifestivalen!

Framgången under året, framförallt under sommaren, har sin början i den tyska musikkanalen Viva. I Viva fick de sända en banddagbok i 28 delar, 4 dagar i veckan.

Det stora genombrottet kom med låten "Wenn ich ein Junge Wär" ("När jag var en pojke" på svenska).


Deras musik är en blandning mellan 70-talets punk, 80-talets New Wave, 90-talets brittpop och dagens Gitarr- och Elektrosounds. De har både upptempo och nertempo låtar.

"Jag har min hand i mina byxor, jag köper playboy, halsar öl. Och när vi jämför storlek så har de andra inget att skratta åt, för jag har den största här". Så börjar genombrottslåten. Så även texterna är även de speciella. I alla fall då man förstår vad det är de sjunger. Bl.a. sjunger de att de skapar kaos, hånglar med främlingar, är katter, rakar sin Barbies, de är Berlin, de är drottningar, de är vilse i rymden och är ett underbart tjejband.


De har släppt en skiva med namnet "Fräulein Wunder" och två singlar med tillhörande video. "Wenn ich ein Junge wär" ("När jag var en pojke") och "Mein Hertz ist ein Gift für dich" ("Mitt hjärta är en gåva till dig"). De ska även delta i den tyska melodifestivalen till våren. Just nu är de förband till The Rasmus och tidigare har de även varit förband till Killerpilze.

2 kommentarer
angelica

åå tack så mkt tjejen !

[ t a k a i . b l o g g . s e ]

Hej sötnos! :]

Jag har för inte så längesedan startat en allday/fotoblogg, och skulle bli överlycklig om du ville kika in och kommentera de bilder jag har lagt upp :

Lägger gärna till dig via bloglovin, om du lägger till mig ;)



Hoppas att du får en fin kväll! :