Hemma igen

Ja, då var man hemma igen efter 9 timmars bilresa. Snacka om att vara trött.
 
Resan upp gick bra, bortsätt ifrån att vi kom hemmifrån typ 2 timmar senare än tänkt.
Jag fottade en hel del när vi åkte igenom Malung, pga den undrebara solnedgången, problemet är bara att nu hittar jag inte min kamera >_<
När vi kom till Sälen, typ 23,30, och såg Vasaloppsstaten, där etapp 1 & 2 skulle gå, snacka om vi blev glada när vi fick syn på bron som korsade upploppet! Inget O-ringen utan O-ringenbro!
Vi skulle bo i Näsfjällets stugby, ca 6 mil från Sälen. Det var lite dåligt skyltat så det dröjde innan vi kom fram till en nytimmrad stuga som luktade trä, hade flisor i väggarna, saknade ordentligt med lampor & hade sprillans ny, mordern IKEA inredning. Stugan var relativt liten, med ett sovloft, ett sovrum, en toalett med duch & med kök & vardasrum i ett.

Årets O-ringen resultat går att diskutera. Om man jämför med förra året gick det kanske lite bättre, med tanke på att jag inte svimmade ngn gång, men jag har lika många godkända etapper.
    Etapp 1 var lite jobbig. Jag kom försent till start pga att det var uppförsbacke hela vägen. Skalan var 1:15 000, banan var 4,2 km lång & utan nga självklara vägval. Det var bara att lägga på kompassen & springa.Gick väll ok, fick ta hjälp x antal gånger av andra. Till 4:an la jag 36 minuter, jag skulle gått vägen ist för igenom den oläsbara skogen. Resten gick bra. Jag gick i mål med en sluttid på 109:36 minuter.
    Etapp 2 var ganska okej, bortsett ifrån att jag/vi hade varit tvungna att stiga upp kring kl 04,00 för att kunna lämna stugan 05,00 & för att kunna ta första bussen 05,30 & vara på TC (Tävlings Centrum) strax efter kl 07,00. Det blåste Nordan och alla i Rigor satt som Pingviner på Arktis. Det var riktigt behagligt att gå på en BajaMaja före start.
Att byta om där ute i kylan var ingen hit, men det gick. Denna dag kom jag iaf i tid till start. Hela banan gick bra. Dock var jag bara lite, ganska, jättemycket lerig när jag kom i mål.
Eftermiddagen spenderade vi på C-torget.
    Etapp 3 ska vi inte prata om. Jag var så trött att ögonen gick i kors. 3,2 km till start, en bana på 3,8 km & skala 1:15 000. Då känner man mest bara för att sitta kvar på TC och häcka. Det var just det jag gjorde. Just den dagen gick världscuppen i Orientering på storbildsskärm på TC, så jag satt och kolla på det.
Den eftermiddagen spenderade jag med att sova i dryga 2 timmar, vilket var väldigt skönt. Jag drömde bara lite konstigt. Den kvällen kom moster Susann & kusin Ninna för att springa etapp 4 dagen där på.
    Etapp 4 gick på Hundfjället (etapp 3 hade oxå gjort det). Den här etappen har varit omtalad länge bland orienterarna. Man skulle ta stolsliften till start. Det var skitvarmt på TC, så vi ungdomar bestämde oss för att gå till liftkön (som vi hade hört skulle ta en timme) vid kl 13,00 trots att vi inte startade för än efter kl 14 hela hopen. Kön tog inte mer än 5 min & själva liften tog 10 min. Jag tycker lite synd om de som gick. Det tog minst den tredubbla tiden i mot vad det tog för oss. Det blåste på toppen, vilket var skönt. Dock var det en dryg väntan när alla andra hade gått iväg till sina egna starter, längre ner på berget. Själva banan gick okej, men det var ett himla rännande upp & ner för berget. Jag hade ingenting att gå på, utöver höjdkurvorna, som inte är direkt lättlästa. Kontroll 1, ca 100 m, tog 15:00 minuter. Och i den takten fortsatte det. Den bästa sträckan var spurten. Från sista till mål, för där stog halva klubben och hejade på mig.
Den kvällen, efter kvällsfikat, hade vi ungdomar riktigt kul. Vi sparka boll, kittlade & jagade varandra. Jag tror att vi ungdomar har blivit bättre kompisar efter det här.
    Etapp 5 gick på Lindvallen. Ulrikas klass startade kl 08,00, och hon som låg 37 minuter efter den som ledde startade då vid 08,37. Hon, pappa & farfar var på TC redan vid kl 07,00. Jag själv, som visste att jag startade ngn gång runt kl 13,00 var inte på TC för än vid kl 10,00. När vi letar efter Rigorflaggan hittar vi den i skogskanten, dock utan rigorianer. Alla sitter ett par meter in i skogen & tittar på upploppet (460 m). Ulrika sitter där, om bytt & tuggar på en macka.
Vi går och kollar hennes resultat & min startid. Ulrika gick in som nr 60, vilket betyder att hon han vunnit pris. Vi vänder oss om för att hitta min starttid ibland de 20 000 andra. Hittar D15 ganska fort. Bläddrar igenom sida 1, sida 2, sida 3, sida 4 & nästan hela sida 5. Längst ner, under tiden 12:59:45, hittar jag Helén Toftered, IF Rigor. Letar efter den under mig & hittar en. En vakant. Alltså ingen. Det hela kändes grymt komiskt. Det är lite status att ha fått allra sista starttiden under O-ringen.
Denna dagen valde jag inte heller att starta. Jag gick och bytte om då.

På kvällen åkte vi till kusinerna i Östersund. Vi kom fram vid kl 01,30.
I lördags åkte vi till Forsaleden. Det är nga forsar man kan bada i. Vi tog en hel del balla kort med min nya vattentåliga kamera.
I söndags var första riktiga sommardagen på länge. Vi sov till 12, vid kl 15 bestämde jag, Ulrika & Ninna oss för att åka och plocka jordgubbar. Det gick fort. På knappt 45 min hade vi fått ihop 15,1 kg söta bär. När vi kom hem var vi så varma och svettiga att vi bestämde oss för att gå ner till Storsjön och bada. Det var riktigt varmt för en gångs skull.
Senare på kvällen kom jag i kontakt med en dator. Sara var lite less på livet i STHM så vi bestämde hastigt & lustigt att hon skulle kma ner och vara med på våran kanothajk om två veckor. Kristoffer har tänkt försöka lägga in en stöt på henne XD
Efter midnatt gick vi ner till sjön för att bada igen. Det var varmt, skönt & så vackert att man blev kär.
Igår var vi och checka läget i Östersund så här inför Yran. Vi gick på gågatan och hittade massa stånd. Ett av dem sålde band tröjor. Jag blev lite chockad när jag såg hur många olika THtröjor de hade. Jag hittade en som var skitsnygg, dock i storlek L, som jag köpte.

På kvällen satte vi oss i bilen för en lång resa hem. Och nu är jag äntligen hemma igen! =)

Kram Helén
1 kommentar
Lowisa

Erhm...Ja Oringen gick ju väldigt bra för mig oxå xD

Nää men ärligt talat så är jag rätt nöjd,förutom min katastrof på 4 etappen ._. vilket gjorde att jag fick vara hemma och vila sen nästa dag "/